Wednesday, February 2, 2011

NEED WE SAY MORE ON THE CITIZENS OF JOHOR?

Allah Berkati Johor

1. True loyalty and responsiblity was exhibited by the Johor Citizens in Labis when neither heavy rain nor high water could stop them from exercising their right to vote; Patriotism at its best.
2. 71% of the registered voters came out to perform thier responsibilities to the Nation under close to extreme conditions to the extent that they had to be transported via boats and other water vessels to and from their voting stations.

3. Naturally, Barisan Nasional won with 6699 votes against PAS' 2992, re-emphasizing the fact that Johor remains the bastion of the Malaysian Government of the day.

4. The 3,707 majority represented a 1,215 vote increase from the previous election under the failed Malay leadership of Abdullah Ahmad Badawi.

Charlie Chan, My Favourite Chinese Character


5. Though there was a slight increase in the Chinese votes for BN compared to the last election, there are still claims that the majority of them still voted the other way. If there is any merit to this claim then the MCA President didn't quite conquer his backyard, still very dependant on the Malay votes to carry even his son through, if his name is renominated for the 13th General Election.

6. Next on the scorecard will Be Merlimau.

7. While Tenang's Win Is Attributed To The Tradition In Johor To Back UMNO/ BN And Not On Anything Else, The Expected Win For BN In Merlimau Will Be Attributed To The Fine, Tireless And Superb Work Of Malaccs's Chief Minister, Mohd Ali Rustam.

16 comments:

Cikgu maarof said...

Salam TPJ,

Saya berpendapat UMNO masih takut pada MCA.

Lihat lah betapa malasnya CSL dan jentera2 MCA sepanjang PRK2 yg telah diadakan selama ini tetapi mereka sentiasa dilepaskan.

Sudahlah peruntukan utk bangsa Cina begitu besar tapi sayangnya undi yg dapat sangatlah ciput.

Ini bukan rekaan tetapi memang banya laporan yg menyatakan MCA ni tak membantu BN langsung,Lebih banyak meminta dari bekerja.

Tkasih krn membaca

Salam

Anonymous said...

Semoga dgn tahun baru arnab yang dipercayai kaum Cina sebagai lebih hebat, MCA dan Gerakan berhenti menyalahkan orang lain dan salahkan diri sendiri dulu.

Kaum Cina masih terima Barisan Nasional tapi yang mereka ada masalah adalah sikap pemimpin MCA dan Gerakan.Sombong dan angkuh.

Lepas itu, belajar bekerjasama dan berkongsi maklumat. Tidaklah mengaku 45% sokong MCA, walhal orang yang kata sokong itu jelas bermuka-muka depan Soi Lek dan sokong PAS untuk ajar MCA.

Soi Lek kena buang sikap angkuhnya kerana dia hanya President sebuah parti yang tidak bersokongan.
Bersedialah hadapi dan bina sokongan dari jumlah kecil menjadi besar.

Orang dan parti yang kamu kritik dapat mengembalikan sokongan dan kembali kuat, tapi kamu yang masih jika tidak bertambah lemah.

Pemerhati PRK 1-14

TPJ said...

Asallamualaikum WBT Cikgu Maarof yang budiman.

Insh'Allah sedikit sebanyak teguran ikhlas yang kita berikan dan hasil berkat dari pandangan jujur dari para pembaca disini, pihak kepimpinan pusat telahpun mengambil beberapa keputusan darinya.

Satu2nya adalah khidmat dan peruntukan kepada kaum Cina dan India mahupun majlis2 bersama komuniti mereka tidak lagi kita sempurnakan melalui pemimpin2 mereka seperti MCA atau MIC mahupun GERAKAN. Sebaliknya kita jalankan secara terus menerus. Maka lambat laun mereka akan sedar bahawa budi yang berbakti itu adalah dari tangan kita dan tidak lagi mereka terhutang kepada pemimpin mereka sendiri.

Jangan disebutkan lagi tentang nama Chua Soi Lek atau MCA. Semasa di Tenang, kita tidak hairan atau bertanyapun tentang kehadirannya malah kerana menyampahnya kaum Cina dengannya, mungkin dengan adanya dia disana kita akan kehilangan lebih undi lagi.

PM telah ke Batu Caves 2 kali dan berurusan terus menerus dengan ahlijawatanuasanya. Rakyat berketurunan India sedar bahawa beliau berada di sana kerana mereka dan bukan untuk MIC.

Terima kasih Cikgu kerana sudi menyumbangkan pandangan disini.

TPJ said...

Anonymous 7:41,

Chua Soi Lek mahupun pemimpin2 MCA yang lain tidak akan sedar diri. Namun demikian. Insh'Allah dengan cara Dato Sri Najib kini, rakyat kaum Cina mahukan India akan undi BN direct kerana kehebatan dan keikhlasan kepimimpinan beliau dan bukan kerana kepincangan kepimpinan bangsa mereka sendiri.

Terima kasih kerana sudi menymbangkan sedikit fikiran disini.

Pro BN said...

Tengku,

Nasib baiklah MB Johor tak ambik kredit atas kemenangan calon BN di Tenang krn secara ikhlas saya merasa sbg Pengerusi jentera BN utk PRK Tenang,sumbangan dan kelibatnya sangatlah minimum.

Yg bekerja adalah org2 bawah dari seluruh Bahagian2 di negeri Johor bagi memastikan kemenangan calon BN.

Tahniah sekali lagi kpd Tok Ai dan BN dan semoga dapat memberikan perkhidmatan yg terbaik untuk rakyat

Anonymous said...

TPJ,

Memandangkan undi2 di Felda masih utuh bersama BN,maka jgnlah lupa menjengah peneroka2 di sana dan jugak generasi kedua,ketiga untuk mendengar rintihan dan menyelesaikan apa2 masalah yg timbul utk kesejahteraan bersama.

Allah sentiasa bersama BN.InsyaAllah

PAS 4eva said...

Alahai Patriot,

Anggaplah kemenangan calon BN semput tu sebagai kemenangan yg bernasib baik atas bebrapa faktor yg tidak dapat dielakkan.

Kami akan kembali ke Tenang untuk PRU-13 dan kami akan mengalahkan kamu semua.

Jangan terlalu yakin untuk berkuasa terlalu lama di Johor.

PAS yg KARUT said...

TPJ yg dimuliakan

Assalamualaikum wbt,

Saya masih ingat lagi,belum lagi Normala Sudirman menang pilihanraya kecil DUN Tenang, Dataran Wayang Pacak telah ditukar nama menjadi Dataran Cikgu Mala. Menyedari kelemahan ketara yang ada pada calonnya, Jentera PAS bertindak lebih dari menukar nama Dataran tetapi turut membuat serangan peribadi ke atas calon Barisan Nasional Tok Ai.

Tindakan PAS membuat serangan peribadi kepada calon BN adalah sesuatu yang mengejutkan tambahan Pimpinan Tertinggi Jentera PAS telah diberitahu calonnya sendiri mempunyai nilai moral yang amat rapuh dan boleh diragui

Serangan peribadi Tok Ai kebanyakannya tidak melekat dan yang hanya berjaya kekal ialah tindakannya atas kapasiti penjawat jawatan awam dan bukan sebagai seorang individu. Malangnya cerita itu terlalu rumit dan tidak menarik untuk menjadi buah mulut bahkan PAS sehingga hari-hari terakhir berkempen pun tidak pernah mengedarkan kepada umum bukti-buktinya.

Sebaliknya kes MC suami Cikgu Mala telah memberikan tamparan yg hebat kpd PAS.Semua pemimpin PAS spt hilang akal kerana bukti MC tersebut sudah ditunjukkan di semua blog2 politik hanya 2 hari sebelum pengundian.Mana mungkin pengundi mahu mengundi calon yg suaminya tiada kredibiliti dan menghabiskan duit rakyat dgn mengambil MC untuk berkempen.
Rakan-rakan sekerja juga mula bercerita kisah sebenar Cikgu Ma’arof yang merupakan seorang kaki ponteng. Kebanyakkan aktiviti pontengnya seperti juga sewaktu berkempen, didorong oleh Cikgu Mala kerana Ma’arof sering meninggalkan tugasnya untuk memandu Cikgu Mala untuk aktiviti-aktiviti rasmi dan politiknya.Episod yang sangat memalukan untuk PAS

Sebaliknya, skandal hidup Cikgu Mala amat hebat dan melondehkan Cikgu Mala sebagai seorang wanita yang dipertikai moralnya dan bersuamikan seorang guru kaki ponteng amat mudah. Ceritanya panas dan senang tersebar dari mulut ke mulut.

Cerita bagaimana Cikgu Mala yang sudah bersuami kemudiannya menyambung pelajaran ke Maktab Perguruan Tuanku Bainun dan selang beberapa ketika bertemu dengan Ma’arof Abdul Mutalib lalu menghubungi suaminya menerusi telefon menuntut diceraikan adalah cerita kedai kopi yang paling panas.

Ianya diikuti pula kisah ayah Cikgu Mala telah mengakibatkan kehilangan wang berjumlah RM500 ribu dari Tabung Koperasi Peserta Felcra Sekijang dan mengakibatkan kerugian hampir satu juta sebelum ke Indonesia untuk berkahwin seorang lagi.

Cikgu Mala berteriak setiap malam berkempen bahawa dialah yang akan membawa suara wanita ke Dewan Undangan Negeri Johor, tetapi jeritan batin ibunya dipekakkannya. Apa tindakan Cikgu Mala bila ayahnya membawa pulang seorang perempuan Siam dan disimpan dirumahnya?

DUN Tenang menyaksikan dua standard moral dipertandingkan. Moral PAS dan moral Barisan Nasional. Barisan Nasional tidak pernah menafikan atau menyembunyikan kelemahan moral sesetengah individunya. Bahkan kita semua tahu kisah hebat Chua Soi Lek, Presiden MCA. Kita juga tahu kisah nakal tokoh-tokoh lain. Ada sesetengah telah menerima hukuman dan sesetengah yang lain telah menghukum diri mereka sendiri. Tetapi kelebihan Barisan Nasional ialah mereka tidak mengamalkan hipokrasi.

Bagaimana dengan PAS? Ia sebuah parti yang ahlinya diangkat lebih suci dari Malaikat dan lebih maksum dari Rasulullah s.a.w. Ia lebih putih dari putih dan lebih mengampun dan menyayang dalam menjatuhkan hukuman dari Allah s.w.t. Maka PAS adalah sebuah parti yang penuh penafian.

Tahniah kpd BN dan harap PAS menerima pengajaran yg selayaknya.

Anonymous said...

Bravo kpd org2 Johor,,:-)

Tahniah kerana org2 Johor sangat rasional dan matang dalam memilih calon yg lebih baik bukan hanya cakap tak serupa bikin(hamPAS)

Alhamduliilah atas kemenangan saudar Mohd Azahar aka Tok Ai

Putri Ledang said...

This is the difference when we have more and more pro BN bloggers to counter lies from the opposition
and at the same time cari cerita utk kenakan opposition pulak.
I must say the MC issue did have some impact on the result though without it ,BN will still win the Tenang seat handsomely.
U know why?because Tenang is in Johor and the people in Johor are wise people.Ini negeri tiang seri UMNO/BN lah..

All the best to you and Johor BN's leaders TPJ.

TPJ said...

Pro BN

Betul MBJ tidak begitu menyerlah dalam bertugas kerana Tan Sri Muhyiddinlah yang bertungkus lumus baik sebelum pilihanraya mahupun selepasnya apabila beliau bermesra bertanya khabar tentang mangsa banjir.

Harap2 KBDYMM Tuanku Ibrahim Sultan Johor mengambil keputusan yang bijak demi rakyat dan negeri dibawah Jajahan dan Takluk Baginda untuk menggantikan beliau dengan orang yang lebuih muda dan bertanggungjawab lagi Mesra Rakyat.

Terima kasih kerana sudi menyumbangkan pendapat di laman ini.

TPJ said...

Anonymous 6.07

Insh'Allah Tok Ai akan berkerja keras untuk berkhidmat lebih2 lagi memandangkan pilihanraya akan diadakan dalam setahun ini. Tidak sempat untuk beliau berbulan madu.

TPJ said...

PAS 4eva

Tidak ada apa yang berlaku dengan nasib tetapi dengan Izin Allah SWT sahaja. Terima kasih diatas amaran tentang keyakinan kita. Nasihat itu akan kita jadikan azimat untuk terus berkhidmat demi Rakyat tanpa bergantungkan dengan "nasib". Insh'Allah.

Wasallam.

TPJ said...

PAS yg KARUT

Assalamualaikum WBT,

Saya percaya kita harus menekankan kepada rakyat jelata supaya memilih atau menolak seseorang sebagai wakil mereka sama ada di Parlimen ataupun Dewan Negeri berdasarkan kemampuan perkhidmatan mereka dan bukan kerana latarbelakang atau asal-usul mereka, sedangkan tidak ada seorangpun yang pernah bertanya tentang negeri asal mereka selama 15 atau 20 tahun mereka berkhidmat dikawasan tersebut.

Tidak adil jika perkara2 seperti itu ditimbulkan tiba2 untuk menidakkan jasa2 dan pengorbanan beliau yang lepas.

Serangan peribadi harus dibuang dan di kecam oleh segala lapisan rakyat. Yang pentingnya adalah perkhidmatan dan kesanggupan calon itu untuk menghambakan dirinya untuk Rakyat.

Didalam sesuatu pilihanraya, kita bukannya mencari calon untuk menjadi Imam dimasjid, tetapi orang yang boleh berkerja untuk memperbaikkan kehidupan masyarakat di kawasannya itu.

Jika di kalangan orang2 Masjid dan Surau pun tidak ada keikhlasan malah ada yang bergaduh sesama sendiri, adakah munasabah kita boleh mendapat yang suci dan murni keseluruhannya didalam sesuatu calon wakil rakyat? Kalau pun ada, beliau akan menjawab "InshAllah" sahaja setiap kali diminta bantuan atau peruntukan ketika peruntukan untuk tahun itu sudah habis berbanding dengan orang yang licik yang tahu bagaimana untuk menambahkan peruntukan yang terhad itu melalui silaturrahim mereka dengan Menteri2 pusat dan Menteri Besar, juga dengan Izin Allah. Pernah ada wakil Rakyat seperti ini di negeri Johor sendiri.

Maka dari itu, pengundi2 harus kikiskan sifat jom heboh mereka untuk mendengar dan termakan segala serangan peribadi sambil menepuk dada dan tanya selera mereka sendiri, adakah calon itu yang mewakili partinya benar2 boleh mendatangkan menafaat kepada mereka atau hanya mewakili jantinanya umpamanya seperti yang hendak disarankan Sharizat. Adakah beliau bersedia menerima orang susah dalam kecemasan yang datang kerumahnya diwaktu malam? Bolehkah suaminya calon itu menerimanya jika ianya berlaku duapuluh atau tigapuluh kali dalam setahun begitu?

Kebijaksanaan perlu di suntik didalam pengundi2 supaya hanya perkara2 yg relevan sahaja yang di ambil kira dan sifat membenarkan orang lain memainkan emosi mereka seperti di Akedemi Fantasi yang mana airmata penonton dan Rakyat diperah diakhir setiap program untuk mengayakan beberapa orang dibelakang tabir itu, harus di humbankan kedalam longkang.

PRESTASI dan sejarah perkhidmatan calon2 harus di pertimbangkan dan bukan latarbelakang peribadinya.

Jika saya memilih tukang kebun untuk halaman kediaman saya di Johor umpamanya, saya tidak bertanyakan samada beliau ada lebih dari seorang isteri ataupun mendirikan solat 5 waktu penuh. Tetapi saya akan siasat jika beliau mahir dan pernah memotong rumput sebelum ini kerana yang perlukan adalah tukang potong rumput dan menabur baja.

Didalam pilihanray, kita mencari hamba2 Rakyat, bukannya Malaikat. Harus diingat, kalau kita mencari Malaikat, ada kalanya yang datang itu Malaikat Maut Izrael.

Allahu Alam. Terima kasih kerana sudi berkongsi pandangan bersama kami.

Wasallam.

TPJ said...

Anonymous 9.41

Terima kasih. Wasallam.

TPJ said...

Puteri Ledang,

We must educate the voters and Rakyat to choose the candidates based on their service performances in their respective divisions and nothing but!

Since Johor was the first State to bring civilization and the use of the fork and spoon, not to mention giving birth to the World's longest serving Party to Peninsula Malaya, our rakyat should continue to show the rest of Asia on how to vote the right way.

Thank you for your participation.

Wasallam.