Saturday, February 7, 2009

A CRIPPLE’S ATTEMPT AT HUMILIATING THE SULTAN!

Courtesy of Rocky's bru

Yes I said it. He’s an invalid hiding behind his handicap for sympathy hoping not to be hit back after trying to be a hero ridiculing a Malay Sultan and stoking anger amongst the Malays who are NOT DAP servants. Will his action of turning the Sultan of Perak as a defendant in Ipoh on Tuesday fly at all? At the very least he will get the satisfaction of humiliating the Sultan. That is perhaps the general idea.



Well, a few responsible young citizens from Johor Bahru have made a police report on him. Although they may not have a standing considering it is not done in the State of Perak, but this serious objection must be recorded nonetheless by someone if not the UMNO Youth Chief and his battalion who are contented with just watching with their hands in their pockets, or busy campaigning for party positions instead of practicing what they preach on Religion, Race and Country. These UMNO traitors should be SACKED under the I.S.A. along with the cripple who committed what could be described as sedition.

Below is the report.





Congratulations to En Jamaluddin Rustam, En Jasri Hj Jamil, En Rais Jaafar and En Shaoufiq Izwan for taking action instead of just talking about their contempt at the coffeeshops and warongs like a large section of the general public.

DAULAT TUANKU! DAULAT TUANKU!! DAULAT TUANKU!!!


18 comments:

BoyHjJamil said...

Salam TPJ, i hope the police will act fast to arrest Karpal Singh because of his kekurangajaran dan kebiadapan..

Raja Adil Raja Di Sanjung.. Siapa Karpal Singh untuk mencemar kedaulatan Raja2 Melayu? Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata.. ISA lah jawabnya!!

TPJ said...

Salam BoyHjJamil

Yes, Action must be taken fast before it takes a life of it's own. Those bloggers who've cursed the Sultan also should be investigated and thrown in under the I.S.A. They can be traced and efforts are under way to detect them.

I should ask them not to be too shocked when someone comes looking for them at the office. They should just surrender their laptops and follow the officers.

Fauziah Ismail said...

Salam TPJ
I don't know if this had been addressed in the blogs (I haven't been surfing enough)but what action can the Sultan to those who "ingkar" on his command (titah)?

TeMagi said...

I thought the Rulers can only be brought to the special court...the last case heard being that of the late Yam Tuan of Negri9. In the 80's & 90's the UMNO led govt also cause great embarrassment to the royalties. Through the electronic & printing media they virtually "BOGEL" KAN RAJA2. So what's the difference with what Karpal is doing now, though i disagree with his action just as i disagree with what umno did in the past, but you being an umno member should have expected this comedy from him and all the DAP members....in Johor they refused to wear the songkok in an official function to be attended by Sultan. You should make a list of all the recalcitrant actions of Karpal & DAP members which blemish the standing of the Royalties.
As for the 'Ketua Pondan Umno' the less said about him the better...!
Oh yeah can you enlighten me on umno's current policies. Is one of them encouraging the gay public to join the movement...formerly they even had a gay as one of their wing leaders...wow gayness in umnoness. There is too many kaum nabi Lod in umno. You better watch your back!!!!! Good luck...

aceventura said...

ASW. Bro.
This is my first comment on your blog.I hope this blog will not being abuse by the bloggers.

May The Force Be With You.

Impian said...

Sampaikan kepada Ybm Dato Syed Hamid Albar 'Pena di tangan' apa lagi... sumbat saja lah mereka yang derhaka ni dalam ISA lepastu buang konci dalam laut macam mana Lee Kuan Yew buat di Temasek. Kan orang2 pembankang dan ketuanya cukup gemar dengan nama Lee Kuan Yew dan pulau Temasek!

Anonymous said...

DAULAT TUANKU !
DAULAT TUANKU !
DUALAT TUANKU !

MENJUNJONG KASIH.
changkat lobak.
arjuna waspada

pemudaUMNO@JB said...

ente berempat dinasihatkan menguatkan barisan teguhkan pendirian untuk menghadapi karpal singh yang sedang berang dan naik minyak.tindakan undang2 yang bakal menyusul untuk ente berempat akan dibela oleh kebenaran

TPJ said...

Temagi,

Yes, I'm sure that the only court that hears cases involving Sultans is the Special Court, as we are told. That is why I said that the only reason Karpal did it was to humiliate the Ruler.

Yes, the UMNO led govt did go overboard in their attempt to put "some" Royalties who deserved it in their places.

The difference between Karpal and UMNO then is that Karpal is a crippled Benggali trying to score points with non Malays rediculing the Malays by humiliating one of our Sultans. UMNO was reprimanding an over the top Ruler and his son acting like gangsters. Furthermore, it is not the place of a non Malay to correct or advise Malay Rulers.

Yes the DAP rep in Johor refused to wear the songkok, but the idiot was rightfully refused entrance to the State Assembly.

As for Kaum Nabi Lud in UMNO. It's been there for a while. However, it was more "in the closet" then. Now it seems they're beginning to come out in the open.

Don't worry about me, Insha'Allah I can sense a faggart from miles away. I'm homophobic.

TPJ said...

Cik Fauziah,

I'm not sure what HRH can do but I'm sure in the case of Karpal and Nizar who has admittedly committed treason, there is a catalog of actions to choose from.

When I was small, I remember the Sultan of Johor " buang daerah " a couple of guys. I'm not sure if it is within the boundaries of HRH's powers though.

TPJ said...

Impian,

Sudah pun di sampaikan kepada beliau. Walaubagaimanapun, Syed Hamid adalah seorang yang teliti. Jika semua perkara sudah di ambil kira dan sememangnya ada sebab-sebab yang sahih, beliau akan sumbatkan hamlau-hamlau itu kedalam. Syed Hamid bukan kaum Nabi Lud!!!!

azlan said...

Tertarik antara peristiwa besar yang pernah berlaku sepanjang merdeka khususnya berkaitan dengan RAJA-RAJA M E L A Y U.

Tidak juga dapat diingati sebesar manakah tunjuk perasaan ahli UMNO apabila Fasal 38 (4) Perlembagaan Persekutuan untuk mengkudungkan imuniti raja-raja Melayu pada tahun 1993 diluluskan.

(tahniah dan terima kasih tidak terhingga, Tun! dan terima kasih tidak terhingga kepada Allahyarham Tun Ghafar Baba yang mengemukakan usul khas di Parlimen pada 10 Disember 1993 memberitahu dewan bahawa seorang rakyat Malaysia bernama Douglas Gomez telah dicederakan di Istana Bukit Serene oleh Sultan Johor pada 30 November 1992.

Tidak dapat diingati sebesar manakah tunjuk perasaan apabila pada waktu itu beberapa menteri kabinet mendedahkan skandal pemilikan harta raja-raja.

Antaranya membabitkan pemberian konsesi balak ribuan hektar kepada raja tertentu. Didedahkan juga bahawa tiap-tiap sultan telah ditawarkan 100,000 unit saham Telekom dan berbagai lagi.

Filem-filem Melayu lama pula yang mengisahkan tentang kezaliman dan kebodohan raja-raja Melayu diulang tayang di kaca tv.

Tidak dapat diingati sebesar manakah tunjuk perasaan apabila Ahli Parlimen Arau waktu itu, Datuk Seri Shahidan Kassim menjadi juara bila mendedahkan keburukan keluarga Sultan Johor yang bertanggungjawab melakukan 23 kes penganiayaan ke atas rakyat jelata yang tidak berdaya termasuk memukul, mencedera dan merogol semenjak dari tahun 1972. Semua Sultan didedahkan keburukkan mereka.

Tidak dapat diingati sebesar manakah tunjuk perasaan apabila pada 29 April 1993 Tan Sri Annuar Musa dan Datuk Ibrahim Ali menabal Tengku Ibrahim Indra Petra di Ketereh dalam majlis anjuran Yayasan Kemiskinan Kelantan yang dipengerusikan Annuar bagi mengantikan Sultan Ismail Petra oleh kerana menurut mereka Sultan itu bukan waris yang sah.

Tidak dapat diingati sebesar manakah tunjuk perasaan apabila Program Semarak di Lubok Jong, Pasir Mas mencetuskan perarakan yang dipimpin Tan Sri Mohamed Yaacob ke istana menyerah memorandum mendesak Sultan Kelantan turun takhta.

Dari kesemua peristiwa itu, tidak pula dapat diingati ahli Umno mana dan berapa banyak pula penyokong Datuk Seri Najib Tun Razak (kalau Najib tak turut menyokong pindaan Perlembagaan yang antara lain mewujudkan Mahkamah Khas kepada raja-raja Melayu, Karpal nak saman apa hari ini?

Siapa Yang Bersalah Buat Kerja 'DERHAKA' seperti ini? Entahlah....sendiri buat pentafsiran...

azlan said...

Dalam fakta ini saya tidak boleh mengingati tarikhnya dengan tepat. Akan tetapi insyaAllah kepada semua pembaca yang mengikuti dengan rapat perkembangan politik tanahair sejak dari tahun 80an lagi akan ingat peristiwa-peristiwa ini semua.

Juga sekiranya ada kesilapan dalam fakta-fakta ini harap ada pihak tampil untuk membetulkannya.Dan kalau saudara-saudara sekelian ada penambahan,digalakan juga untuk menambah.Kita sebarkan agar generasi muda sekarang tahu akan siapa sebenarnya Umno ini. Saya susun mengikut negeri-negeri.

Kelantan:

Tan Sri Mohammad Mohammad Yaacob yang juga Menteri Besar Kelantan pada era pemerintahan BN di Kelantan (1978-1990) sentiasa lari ke Kuala Lumpur apabila ada majlis rasmi di istana di Kelantan. Ini adalah kerana beliau sentiasa tidak sebulu dengan Tuanku Sultan Kelantan.

Dato’Annuar Musa pernah pada sekitar tahun 90an dahulu ketika krisis imuniti raja-raja melayu meledak,telah menabalkan Tengku Ibrahim (kalau tidak silap saya sepupu kepada Tuanku Sultan Kelantan) sebagai Sultan Kelantan yang baru. Majlis pertabalan itu telah disempurnakan di bawah sebatang pokok gajus di sebuah padang sekolah di Kelantan. Ini kerana beliau ingin menunjukkan kuasa beliau kepada rakyat dan Tuanku.

Namun segalanya gagal malah beliau pula didakwa terlibat dengan kes kehilangan wang PPRT yang sehingga sekarang masih menjadi misteri.

Tun Mahathir pula pernah cuba memalukan Tuanku dengan penyiarkan berita beserta gambar oleh akhbar-akhbar utama negara tentang Tuanku yang dikatakan telah melarikan kereta Lamborghini Diablonya dari simpanan kastam. Peristiwa ini juga berlaku pada ketika kemuncak krisis imuniti raja-raja melayu.

Dalam satu Persidangan Agung Umno,kalau saya tidak silap Dato’ Alwi Che Ahmad (Ketua Penerangan Umno Kelantan sekarang) telah melafazkan kata-kata berikut kepada Tuanku “Raja Adil Raja Disembah,Raja Zalim Raja Disanggah”sebagai amaran kepada Tuanku agar tidak mencampuri urusan politik di Kelantan.

Negeri Sembilan :

Yang Di-Pertuan Besar Negeri Sembilan sebelum perlantikan baginda kejawatan Yang Di-Pertuan Agong juga telah dimalukan oleh Tun Mahathir dengan penyebaran berita bahawa baginda menyimpan minuman keras di istana beliau. Hal itu juga disebarkan oleh seluruh akhbar utama negara ketika krisis imuniti raja-raja melayu sedang berlaku.

Selangor :

Menteri Besar Selangor ketika itu Tan Sri Mohd Taib telah melukakan hati Almarhum Sultan Selangor iaitu Sultan Sallahuddin Abdul Aziz dengan “kisah” beliau dengan puteri Tuanku (Ku Yah).

Sehinggakan dalam satu siaran berita apabila ditanya wartawan tentang suatu perkara berkaitan dengan menteri besarnya ketika itu,Tuanku menjawab “Kalau bagi kat Mamat tu habislah dengan-dengan saya kena pindah kat Pulau Ketam” Jawapan itu cukup menyerlahkan kekecewaan baginda kepada Tan Sri Mohd Taib yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Selangor pada masa itu.

Pahang :

Walaupun Tuanku diketahui ramai bahawa Tuanku adalah seorang penyokong kuat Umno dan BN akan tetapi sokongan itu tidak bermakna bagi Tun Mahathir ketika krisis imuniti raja-raja melayu kerana baginda juga tidak terlepas dari dimalukan oleh Tun Mahathir.

Baginda digambarkan sebagai seorang sultan yang mempunyai harta kemewahan yang melampau dan membazir kerana baginda mempunyai kapalterbang peribadi pada ketika itu. Disiarkan juga kepada seluruh rakyat kapalterbang baginda itu.

Perak :

Tuanku Sultan Azlan Shah,sultan yang tercerdik dan terpintar yang lahir dikalangan sultan-sultan yang sezaman dengan baginda.Baginda adalah bekas hakim dan diangkat menjadi sultan setelah kemangkatan sultan Perak Raja Idris Syah dan Raja Muda Perak yang tarikh kemangkatan kedua-duanya adalah hampir jaraknya.

Ketika itu baginda menjadi Raja Dihilir Perak.Oleh kerana kecerdikan bagindalah maka Tun Mahathir rasa tercabar dan ingin menghapuskan imuniti raja-raja melayu ketika itu.Pelbagai cara jahat digunakan untuk menundukkan Tuanku dan akhirnya Tuanku mengaku kalah dan tunduk kepada Tun Mahathir.

Johor :

Baginda juga menerima nasib yang sama seperti Tuanku Sultan Pahang iaitu seorang yang kuat menyokong Umno.Akan tetapi amat malang sekali kerana baginda juga termasuk dalam senarai sultan yang dimalukan Mahathir.

Pelbagai skandal dan cerita dikeluarkan oleh Umno yang diketuai oleh Tun Mahathir tentang baginda.Ini termasuklah juga kisah anakanda Tuanku,Tengku Majid yang ketika itu mewakili pasukan hoki Johor di SUKMA 92 telah memukul penjaga gol pasukan Perak selepas perlawanan.

Berita itu disensasikan sebegitu rupa.Memang ianya satu kesalahan,akan tetapi jika tidak kerana krisis imuniti raja-raja ketika itu,adakah kisah itu akan disebarkan?atau sekadar didiamkan seperti kisah Prebet Adam?

Kerana tekanan Umno jugalah maka Pasukan Timbalan Setia Negeri iaitu pasukan askar peribadi Tuanku dibubarkan.

Terengganu :

Almarhum Tuanku Sultan Mahmud al-Muktafi Billah Syah telah diugut oleh Mahathir untuk diturunkan dari tahta dengan menggunakan Tengku Ali.Tengku Ali telah mengemukakan tuntutan di mahkamah agar dikembalikan kuasa sultan kepadanya yang mana didalam dakwaannya pemecatan beliau sebagai sultan pada zaman pemerintahan Jepun adalah tidak sah.Sehingga beberapa sesi perbicaraan berjalan,kes itu kemudiannya digugurkan oleh mahkamah.

Begitulah antara beberapa kisah dan senarai penderhakaan Umno kepada raja-raja Melayu.Bagi yang tidak tahu tentang krisis imuniti raja-raja,ianya bermula kerana ada beberapa akta yang tidak persetujui oleh yang Di-Pertuan Agong yang mana ketika itu Agong mempunyai kuasa untuk menolak akta yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

Dek kerana tercabar dengan kebijaksanaan Sultan Azlan Syah (Agong ketika itu) maka Tun Mahathir telah memaksa semua raja-raja melayu menandatangani akta yang menyatakan bahawa setiap akta yang telah dipersetujui di Dewan Negara dan juga enakmen yang dipersetujui di Dewan Undangan Negeri akan digazetkan selepas beberapa tempoh walaupun tidak ditandatangani oleh Agong dan sultan.

Hanya Kelantan dibawah kekuasaan PAS satu-satunya negeri yang mempertahankan kedaulatan raja-raja melayu walaupun Umno yang menguasai negeri-negeri lain ketika itu mengaku bahawa dialah juara dalam mempertahankan bangsa melayu.Demi untuk mencapai maksud itu,maka Tun Mahathir telah menggunakan segala ugutan-ugutan yang saya nyatakan diatas kepada raja-raja melayu.

Pada ketika itu jugalah RTM dan TV3 iaitu dua pemutar belit utama Umno telah menyiarkan dengan banyaknya cerita-cerita perihal raja-raja melayu yang mana kesemuanya berkisar tentang kezaliman raja-raja melayu.

Antara yang sempat saya ingat ialah Sultan Mahmud Mangkat Dijulang.Cerita ini pada waktu itu telah disiartayang beberapa kali dalam jarak masa yang dekat.Demikianlah dahsyatnya kelakuan Umno sekiranya mereka tidak mendapat apa yang mereka kehendaki maka akan mengamuklah mereka dengan gilanya.

Maka satu perkara yang amat penting bagi kita semua ketika ini,ialah kita seharusnya sedar bahawa Umno adalah penderhaka kepada raja-raja melayu yang tiada tolok bandingnya.Saya yakin dan percaya seluruh raja-raja melayu masih ingat akan peristiwa itu.Betapa hinanya raja-raja melayu diperlakukan Umno.

Pernah juga disiarkan didalam akhbar ketika itu dimana tempat duduk diraja di Stadium Merdeka bagi perlawanan bolasepak telah digunakan oleh jurugambar untuk merakam perlawanan.Ini untuk menunjukan kepada rakyat bahawa raja sudah tidak dihormati lagi.Itulah yang dilakukan oleh Umno kepada raja-raja satu ketika dahulu.Jahat bukan?

Jadi,adakah anda semua hairan dan terkejut dengan segala apa yang telah berlaku sekarang ini?Perkara yang saya sebutkan diatas pada pandangan saya adalah lebih dahsyat daripada apa yang berlaku sekarang kerana ianya melibatkan perlucutan kuasa raja-raja melayu.

Alhamdulillah Umno tiada majoriti 2/3 hari ini di parlimen bagi menggubal akta baru yang mungkin memberi kesan yang lebih teruk kepada institusi raja kita.Apatah lagi dengan berlakunya peristiwa seperti sekarang ini.Kalau tidak,mungkin jawatan Yang Di-Pertuan Agong akan tinggal sejarah sahaja kerana amukan Umno…siapa tahu…?

Dan apabila mereka merasa tersepit,maka raja-raja melayu akan dijadikan tunggangan mereka bagi melepaskan diri.Contohnya seperti gesaan Umno bagi mengharamkan penggunaan nama Islam kepada semua parti-parti politik.Umno dengan selambanya menggunakan Majlis Raja-Raja untuk tujuan politik mereka itu.

Bagi saya ini adalah wajah sebenar Umno dulu,kini dan selamanya.Sejarah adalah sejarah.Ianya tetap akan diceritakan secara benar walaupun Umno cuba membohonginya.Yang benar pasti datang dan yang batil akan tumbang.

Renung-renungkanlah semua

BoyHjJamil said...

Azlan.. terima kasih di atas karangan anda yg panjang lebar.. sangat menginsafkan dan berbentuk akademik.. Namun begitu ada beberapa fakta yg rasanya misleading.. Di Johor umpamanya.. TSN masih beroperasi dan tidak dibubarkan..

Di sini bolehlah saya rumuskan yg anda mengatakan yg UMNO adalah penderhaka sebenar kepada institusi Raja-Raja Melayu. Dan Tun Mahathir adalah seorang "petualang" yg telah banyak memalukan Raja-Raja Melayu sepanjang beliau menjadi PM satu masa dahulu.

Walaupun nampak dari satu sudutnya perbuatan dan tingkah laku beliau seakan-akan telah menelanjangkan dan melucutkan kedaulatan Raja-Raja Melayu namun pada dasarnya beliau melakukannya dengan penuh adab dan prosedur yg teliti dan bolehlah dikatakan tertib.

Hal pokok yg diperkatakan pada masa kini adalah lebih terjerumus kepada masalah di Perak di mana selepas dititahkan untuk melepaskan jawatan MB kepada Dato Seri Nizar, dia engkar dan mohon derhaka.. Secara terang2an beliau telah memohon untuk menderhaka.. Berbeza dengan Tun Mahathir yg tak pernah pula terpacul dari mulutnya akan perkataan ingin menderhaka ini..

Yang lebih menyedihkan.. pihak yg sepatutnya memberontak ialah tidak lain tidak bukan DAP kerana merekalah sebenarnya yg memiliki kerusi DUN terbanyak di sana berbanding PAS dan PKR. Namun yg menggelikan hati, org2 PAS pulak yg beriya2 ingin mempertahankan Menteri Besar Proksi mereka.. Penuh dengan sifat dan episod yg memalukan mereka berarak selepas solat Jumaat bagi menyatakan protes mereka.. Inikah sifat yg ingin ditunjukkan kepada bangsa asing? Dengan bertindak seperti tidak mempunyai akal fikiran dengan berbaring di jalan raya serta menghalang konvoi VIP dan juga kerabat diRaja, seharusnya mereka ini ditembak sahaja memandangkan ancaman yg dibawa, serta kerasukan yg sedang membelenggu mereka dikhuatiri boleh mengakibatkan apa sahaja kesudahan yg buruk. Dek kerana ketaksuban kepada pemimpin mereka, inilah hasilnya..

Kesimpulannya, bolehlah dikatakan yang Dato Seri Nizar ini sedang dirasuk oleh sifat tamak. Sifat tamak inilah yang telah mendorong beliau untuk lupa kepada "bumi yg sedang dipijak". Sultan Perak yg selama ini disembah dan dihormati sanggup diderhakai dek kerana nak mempertahankan pangkat dan kuasa yang sebenarnya diperkenankan sendiri oleh Sultan Perak. Seharusnya kurniaan "Dato Seri" dan Nizar sendiri harus dinyahkan dari bumi Perak.Namun begitu, sebagai seorang Sultan yang begitu rasional dalam membuat keputusan, Sultan Perak bukanlah seorang yang berdendam dan berfikiran cetek dengan melatah tidak tentu arah seperti Karpal Singh.

Kepada Azlan, tak kira apa parti politik pun yg anda wakili, isu derhaka ini haruslah kita sama-sama perhalusi dan pertahankan.. Walaupun pada dasarnya nampak ada rasional di sebalik karangan panjang lebar anda di atas tadi, namun adakah anda rela Karpal Singh sebagai bangsa asing ini untuk menyaman Sultan Perak hanya kerana kerajaan Perak yg sebenarnya dipimpin oleh DAP telah ditumbangkan oleh gejala "Lompat Parti" yg sebenarnya direka cipta oleh sekutu mereka sendiri iaitu PKR dan Anwar Ibrahim? Mengapa bila dah terhantuk baru nak terngadah? Nasi Sudah JAdi Bubur, seharusnya Nizar berundur dan cuba lagi pada PRU akan datang.. Sehingga ke saat itu,redhalah bahawa anda telah tumbang hasil daripada kreativiti Anwar Ibrahim.

TPJ said...

Saudara Azlan,

Saya tidak mengambil kira sama ada pengkhianatan atau "penderhakaan" datangnya dari petualang-petualang seperti Dr Mahathir mahupun Nizar. Yang penting penderhakaan sedang berlaku dan kita tidak boleh menerimanya lebih-lebih lagi apabil seorang Benggali cacat yang turut mengambil kesempatan.

Saudara Azlan, saya menyokong Dr Mahathir apabila beliau cuba membenteras salah-laku seorang Sultan yang berkelakuan melampau tetapi saya tidak setuju apabila UMNO cuba melibatkan kesemua kerabat diRaja kerana karenah seorang yang berkelakuan seperti samseng. Dimanakah Saudara dan angkatan Saudara ketika itu? Mengapakah berdiam diri atau turut menyokong usaha UMNO ketika itu?

Hakikatnya sekarang, pihak pembangkang yang sudah seolah-olah gila-talak dan tidak tahu dengan ertinya malu sudah juga mula menolak Qada' dan Qadar iaitu kehendak Allah SWT bahawa oleh kerana ketamakan mereka untuk menguasai lebih dari 5 negeri (dengan hendak merampas kerajaan pusat) yang di kurniakan Allah itu, maka mereka ditarik satu kenikmatan dariNya.

Sememangnya benar apa yang dikatakan didalam karangan Saudara Azlan diatas, tetapi sebagaimana pepatah orang putih, " Two wrongs don't make a right ".

Ingatlah, orang asing didalam negara kita sedang bertepuk tangan melihat orang Melayu bergaduh sesama sendiri sambil menderhaka kepada Raja yang merupai payung kepada Bangsa dan Adat Orang Melayu.

Mungkin apabila negara kita menjadi Republic dibawah pemerintahan orang bukan Melayu, barulah siMelayu hendak sedar dirinya. Diwaktu itu baru hendak terima Qada' dan Qadar menyalahkan Allah kerana nasib siBangsa Melayu ini, sudah menjadi bangsa yang Bangsat dimata dunia. Naudzubillahiminazalik!

azlan said...

TPJ

untuk makluman tpj pada masa itu saya adalah antara penentang dr m yang cuba untuk manghakis kuasa serta imuniti raja raja melayu bersama tengku razaleigh hamzah didalam Parti Melayu Semangat 46. tetapi malangnya kebanyakan orang melayu yang menganggotai umno menyokong dr m serta perilaku beberapa ahli kabinetnya seperti mana yang saya tulis sebelum ini. untuk makluman tpj juga demi permuafakatan melayu saya menyertai UMNO bersama tengku razaleigh pada tahun 1996 setelah
PMS46 dibubarkan. pada ketika itu saya telah mengatakan apabila payung orang melayu dicarikkan tunggulah masanya orang melayu akan dibasah kuyupkan. jelas pada masa ini orang melayu telah dikuyupkan oleh bengali lumpuh tetapi siapakah puncanya jika bukan orang kita dahulu yang menderhaka kepada rajanya sendiri. jika bangsanya sendiri tidak menghormati rajanya masakan bangsa lain akan menghormati.dan jelas pada masa ini 2 orang yang cuba meletakan dirinya sebagai calon tim presiden umno adalah penderhaka kepada sultanya, adakah wajar ahli umno menyokong beliau? saya juga berharap agar ahli umno seperti tuan semua dan saya agar mengembalikan kedaulatan raja raja melayu serta kedaulatan bangsa melayu kembali ketempat asalnya. jika tidak kita semua akan menjadi hamba dinegeri kita sendiri. DISINI SAYA INGIN BERTANYA JUGA KEPADA TPJ DIMANAKAH SAUDARA KETIKA DR M BERSAMA JUAK JUAKNYA DIDALAM UMNO MEMALUKAN RAJA RAJA MELAYU KITA.

TPJ said...

Saudara Azlan,

Apa yang saudara katakan semuanya adalah betul kerana Dr Mahathir dan kuncu-kuncunya telah menghina Raja sedemikian rupa oleh kerana hanya seorang Raja yang lupa diri. Untuk pengetahuan Saudara, walaupun saya tidak bersama S46 ketika itu, namun saya tentang sekeras yang saya mampu diatas usaha UMNO dibawah Mahathir sewaktu itu. Namun demikian, kerana nama saya bermula dengan gelaran Istana, maka suara saya itu tidak memberi kesan sewajarnya kononnya kerana ada "vested interest". Saya juga turut dihina masyarakat yang terikut-ikut telunjuk Mahathir. Jadi jangan saudara tersalah anggap terhadap saya kerana saya terasa bahangnya lebih dari saudara sendiri disebabkan nama saya itu.

Kita boleh berdialog disini hingga kiamat. Tetapi diluar sana, Raja Melayu sedang dikecam oleh bukan sahaja Benggali lumpuh tetapi blogger Cina. Apakah sekarang ini masa kita untuk menuding jari antara satu sama lain? Bayangkan apa akan terjadi di medan pertempuran ketika kita berhadapan dengan musuh, sedangkan kita menyalahkan satu sama lain, sebagaimana tabiat kebiasaan orang Melayu. Hancurlah angkatan kita.

Dari itu, saya merayu kepada saudara untuk berakhlak positif dan ayuh kita hancurkan usaha pendatang-pendatang ini. Selepas itu, kita duduk menyalahkan satu sama lain di warong, hingga subuh pun saya sanggup bersama.

Sementara itu, kita saksikan bagaimana parti PAS sanggup menghambakan diri mereka untuk kepentingan kaum Cina di Perak. Belum pernah dalam sejarah saya melihat PAS menjadi orang suruhan parti DAP. Inilah kali pertama.

BoyHjJamil said...

Salam TPJ dan Azlan... saya bersetuju dengan pendapat TPJ, agar perbezaan pendapat mengenai kedaulatan dan penderhakaan ini kita letak di tepi dahulu..

Agenda bangsa dan agama haruslah kita dahulukan berbanding perkara remeh temeh berbentuk "flashback" yang rasanya lebih banyak membawa kesan buruk kepada keadaan yang telah sedia ada buruk sekarang ini..

Ayuh kita rapatkan barisan.. tak kira atas parti apa dan fahaman politik apa pun.. kerana jelas kini, dek kerana perbalahan sesama bangsa Melayu, Benggali Cacat dan Cina Bukit dah mula menyalak..

Yang sudah itu sudah, jangan menuding jari mencari salah silap pemimpin terdahulu.. fokus kepada kemelut sosial yang sedang kita hadapi kini..Carilah jalan penyelesaian.. jadilah pembela bangsa, agama dan negara.. bukan pengkhianat dek kerana mabukkan kuasa.